fredag 26 augusti 2011

Älskade, hatade Diabetes

Diabetes ... Jag frågar om alla kunde sätta detta som deras status i 1 timme. Jag är ganska säker på att jag vet vilka som kommer att göra det.Tänk på någon du känner som har eller har haft diabetes. Min önskan är att under 2011 ett botemedel hittas. Kommer du lägga upp den i 1 timme? För att hedra dem som har kämpat och kämpar mot diabetes. Hoppas att se den i din status!


Den här sprider sig som en löpeld över facebook och jag känner att jag inte kan stå för den alls. För det första för att ett botemedel mot Diabetes Mellitus ligger så oerhört långt fram i tiden så det kan vi inte ens ta i tanke i augusti 2011. Närmast ligger ett vaccin till de som ligger i riskzonen (barn och syskon till en diabetiker). 


För det andra, en diabetiker kämpar inte emot sin diabetes, de lever med den. Det är en väldig behaglig livslång sjukdom, man hittar ett sätt få vardagen att fungera med blodsockertagningar, insulindoser, mattider och annat. En introducerad diabetiker ser inte sitt tillstånd som en sjukdom, utan som en livsstil. 
Det är alla andra som ser det som en sjukdom, en plåga, något dödligt.. Ja, dödlig kan den vara men bara om du gravt missköter din diabetes och de som gör det är väldigt lätträknade. 
Sen så blir dagens diabetiker sällan blinda och amputerade, idag har vi så bra insuliner och kontroller att det inte behöver hända. Vi behöver bara backa bandet till när jag var liten och min syster fick diabetes, det kändes som rena stenåldern jämfört med idag. Då fanns det inte ens blodsockermätare för hemmabruk, man fick åka till VC för att ta ett socker och det var inte direkt ofta. Idag har alla diabetiker som använder insulin en egen blodsockermätare hemma.
Att ha kontroll över sitt socker är A och O för diabetikern, en liten manöver som tar knappt en minut.. Att sedan tolka sitt resultat och agera därefter tar en minut till. Alltså inget som stör det dagliga livet.


Min önskan gällande Diabetes är att alla ska få träffa en och se att sjukdomen inte är så fruktansvärd som alla tror! =)


Ja, jag vet att det finns diabetiker som har det jättejobbigt i sin sjukdom och verkligen kämpar emot den, men jag tror om man slutar kämpa emot och lever med istället så blir allt lättare!


Till sist, diabetes typ1 är en autoimmun sjukdom som man inte "äter" på sig, de har inte druckit för mycket läsk eller ätit för mycket godis. Deras mammor har inte överkonsumerat coca cola under graviditeten! 


Bara lite tankar från mig, en mamma, syster och moster till typ ettare..





1 kommentar:

Kristina sa...

Bra skrivet! Jag gillar verkligen att du kallar det en livsstil! För det är det!Och att du dödar en del myter. När mitt barnbarn fick diabetes 1 år och 10 månader gammal, kunde folk säga: Ojdå, är det sträng diabetes också!!!? Precis som den skulle vara graderad, i lätt, medel och sträng. Våran Tuva är 8 år nu, och har insulinpump, och jättefina stickisgrejer, och gör allt precis som alla andra, och anses vara en riktig tuffing, för hon sticker sig så mycket i fingrarna hela tiden:-)

Kristina, mormor till typ etta.

Förresten så kräks jag på alla de färdiga statusarna som florerar på facebook. Jag skriver mina statusar själv, annars får det vara!