tisdag 31 januari 2012

Gaaah!

Blir så in i glödheta j*vlar trött på folk som tror sig veta att travhästar systematiskt blir plågade på olika vis! Dessa människor vet inte ett endaste dugg om trav och hanteringen runt hästarna, hästar som på elitnivå är värda många miljoner och hanteras därefter.. Travfolket är ett mycket kunnigt folk som vet mer om hästar, foder, anatomi, hovar, reglar och lagar än många andra "hästmänniskor". De är hårt bevakade av Svenska Travsportens Centralförbund som ser till hästar och stallar är i toppskick och inget fuffens försigår. Och hur vet jag det? Jo, för att jag är född och uppvuxen i den här världen.
Jag tror att om gemene man tänker till, ordentligt, så förstår den att dessa hästar har det bra. För hur skulle man få ett djur på ett halvt ton med djupt inrotat flyktbeteende att samarbeta om det plågas och far illa? Tänk till Svensson, tänk till!

Sen så kan man se det så att jag som "travfolk" blir djupt sårad när det basuneras ut både här och där att "vi hänger på hästarna vad som helst, och de springer i panik"..

Usch vad jag svamlar men jag blir uppriktigt ledsen varje gång det här dras upp, det händer nämligen ganska ofta. Visst, rötägg finns överallt. Men travet är inte på något vis överrepresentaterat i samhället. Rötäggen är lika många där som inom, ja.. Skola, vård, industrin?

Färdigskrivet för nu, det börjar bli oläsbart känner jag.

Inga kommentarer: